Provocări și soluții financiare pentru microîntreprinderile afectate de pandemie în 2020

Ce este microfinanțarea și cum te poate ajuta să îți dezvolți afacerea?

Microfinanțarea nu înseamnă doar furnizarea de servicii financiare de bază către persoane cu venituri mici cărora le lipsește accesul la servicii bancare și conexe, ci și soluții financiare pentru microîntreprinderi și antreprenori. De asemenea, microfinanțarea asigură produse financiare și nefinanciare către întreprinderile care angajează sau deservesc grupuri vulnerabile, oferind sprijin microîntreprinderilor și întreprinderilor sociale.

La BCR Social Finance, instituție financiară nebancară, poți găsi diferite produse de creditare și soluții adaptate nevoilor tale: de la credite business, la credite agro sau credite speciale pentru ONG-uri și întreprinderi sociale. Dacă ai nevoie de capital de lucru pentru activitatea curentă sau chiar credite pentru achiziția de echipamente și mașini, poți solicita oricând recomandarea consultanților BCR Social Finance pentru a găsi cele mai eficiente condiții de microcreditare pentru afacerea ta.

RePornește o afacere cu susținere financiară de la BCR Social Finance

Criza COVID-19 a afectat grav cel mai vulnerabil segment de pe piața muncii. Persoanele care au locurile de muncă relativ instabile, cu salarii reduse și cu jumătate de normă, au fost primele care au resimțit din plin efectele pandemiei. Tinerii, în special noii absolvenți, au avut dificultăți în găsirea unui loc de muncă într-un climat economic incert și cu nicio previziune de stabilitate în viitorul apropiat. Totodată și lucrătorii independenți și liber-profesioniștii (în special din sectorul cultural și creativ) au suferit, de asemenea, în mod masiv blocaje. Actori, artiști și echipe întregi din industria organizării de evenimente au fost obligați să oprească brusc activitatea sau să se re-organizeze.

Astfel, deși înregistrase o scădere în 2019, rata șomajului rămâne ridicată în țările europene și devine din ce în ce mai accentuată de criza COVID-19. Depășirea momentelor de criză este mai dificilă în țările în care rata șomajului era oarecum ridicată și înainte de pandemie.

Totuși, de cele mai multe ori decizia de a începe o afacere apare adesea din necesitate, în special în cazul țărilor cu venituri mici. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) raportează că antreprenorii încep adesea afacerile din necesitate, deoarece nu există foarte multe locuri de muncă disponibile pe piață la momentul respectiv. Astfel, criza ar putea reprezenta un imbold necesar pentru cei care își doreau să pornească pe cont propriu sau pentru cei care amânau dezvoltarea afacerii începute de ceva timp.

Surprinzător, nu toată lumea profită de oportunitățile de afaceri pe care le percep în jurul lor. De cele mai multe ori, intenția de a începe o afacere pare să fie legată mai mult de percepția capacității de a efectua acea muncă. Astfel antreprenorul este de fapt și cel care asigură forța de muncă în propria afacere și nu mai are timp sau mijloace să se gândească și la modalități de dezvoltare (să administreze propriu-zis afacerea).

RePornește o afacere cu susținere financiară de la BCR Social Finance

Criza COVID-19 a afectat grav cel mai vulnerabil segment de pe piața muncii. Persoanele care au locurile de muncă relativ instabile, cu salarii reduse și cu jumătate de normă, au fost primele care au resimțit din plin efectele pandemiei. Tinerii, în special noii absolvenți, au avut dificultăți în găsirea unui loc de muncă într-un climat economic incert și cu nicio previziune de stabilitate în viitorul apropiat. Totodată și lucrătorii independenți și liber-profesioniștii (în special din sectorul cultural și creativ) au suferit, de asemenea, în mod masiv blocaje. Actori, artiști și echipe întregi din industria organizării de evenimente au fost obligați să oprească brusc activitatea sau să se re-organizeze.

Astfel, deși înregistrase o scădere în 2019, rata șomajului rămâne ridicată în țările europene și devine din ce în ce mai accentuată de criza COVID-19. Depășirea momentelor de criză este mai dificilă în țările în care rata șomajului era oarecum ridicată și înainte de pandemie.

Totuși, de cele mai multe ori decizia de a începe o afacere apare adesea din necesitate, în special în cazul țărilor cu venituri mici. Global Entrepreneurship Monitor (GEM) raportează că antreprenorii încep adesea afacerile din necesitate, deoarece nu există foarte multe locuri de muncă disponibile pe piață la momentul respectiv. Astfel, criza ar putea reprezenta un imbold necesar pentru cei care își doreau să pornească pe cont propriu sau pentru cei care amânau dezvoltarea afacerii începute de ceva timp.

Surprinzător, nu toată lumea profită de oportunitățile de afaceri pe care le percep în jurul lor. De cele mai multe ori, intenția de a începe o afacere pare să fie legată mai mult de percepția capacității de a efectua acea muncă. Astfel antreprenorul este de fapt și cel care asigură forța de muncă în propria afacere și nu mai are timp sau mijloace să se gândească și la modalități de dezvoltare (să administreze propriu-zis afacerea).

Pe de altă parte, șomajul nu este o soluție pe termen lung pentru că afectează includerea socială, dar și veniturile anuale. Astfel, pentru mulți tineri angajarea pe cont propriu poate fi o soluție, iar microfinanțarea un instrument pentru a sprijini dezvoltarea  unei afaceri.

La BCR Social Finance poți găsi sprijinul necesar pentru repoziționarea afacerii tale sau pentru digitalizarea unei întreprinderi sociale. Venim în întâmpinarea ta nu doar cu resurse utile din care poți învăța, ci și cu produse de creditare eficiente. Povestește-ne despre dificultățile tale financiare și împreună putem găsi o soluție pe termen lung! 

Economia socială și  provocările micro-întreprinderilor

Sectorul economiei sociale este crucial atunci când situația socială se înrăutățește ca urmare a crizei. Întreprinderile din acest sector au fost puternic afectate din cauza pandemiei, unele fiind nevoite să își trimită angajații în regim de șomaj temporar, altele și-au redus programul de lucru și chiar au trebuit să apeleze la concedierea angajaților. 

În comparație cu firmele mari,  microintreprinderile utilizează însă mai puține instrumente de finanțare externă. Iar pe lângă dificultățile de accesare a finanțelor, se confruntă cu alte bariere, precum lipsa motivației de creștere, lipsa abilităților antreprenoriale și susținerea oferită de rețele mai mici de antreprenoriat. (OECD, 2019b).

Instituțiile de microfinațare vin în sprijinul acestor microintreprinderi cu credite flexible, dar și cu servicii nefinanciare precum coaching, mentorat sau consultanță. Astfel, se consideră că IFN-urile au o abordare personalizată și mai simplă.

Totusi, pe fondul pandemiei, aceste institutii de microfinanțare nu au mai putut furniza aceleași servicii de asistenta individuală în persoană, provocările cheie având în vedere în mare parte capacitatea digitală a clienților. Acest lucru a fost deosebit de îngrijorător în timpul restricțiilor COVID-19, deoarece reglementările impuse de distanțarea socială au inhibat interacțiunile față în față, care sunt în mod tradițional esențiale pentru gestionarea relațiilor în sectorul microfinanțării.

Așadar, provocările pentru microîntreprinderi de a accesa finanțarea externă sunt chiar mai mari decât pentru alte tipuri (mai mari) de IMM-uri.

-          Firme tinere, fără experiență managerială și financiară

-          Access la finanțare restricționat pentru segmentele vulnerabile ale forței de muncă și microîntreprinderi

-          Acces la un cont bancar ( în timp ce populația europeană cu conturi bancare continuă să crească, peste 100 de milioane de oameni sunt încă lăsați în urmă de sistemul bancar principal)

-          Lipsa sistemelor de plată online

-          Digitalizarea business-ului pe fondul distanțării sociale

Salvarea poate veni din digitalizarea microîntreprinderilor?

Digitalizarea nu ar trebui utilizată pentru a elimina relațiile personale, ci pentru a le face mult mai eficiente. În condițiile în care pandemia a adus nu doar o eliminare a interacțiunilor din cauza anumitor restricții, ci și o desfășurare a activității pe un traiectorie cu multe urcări și coborâri ce nu sunt constante în timp, păstrarea legăturilor cu clienții pe termen lung este vitală. Unele afaceri ar mai avea o șansă nu doar la supraviețuire, ci chiar la dezvoltare, crescând prin expunere online, prin implementarea plăților online și a comenzilor cu livrare.

Un studiu realizat de Vodafone în perioada pandemiei arată ce rol important a avut digitalizarea în revenirea economică a întreprinderilor mici și mijlocii, în condițiile în care 57% dintre business-uri au avut întreruperi de contracte sau comenzi, iar 35% dintre afaceri au resimțit criza atât în cereri cât și profit. Astfel, după șocul inițial provocat de restricții, antreprenorii au căutat modalități pentru a se adapta și reactiva, utilizând tehnologia pentru a depăși barierele fizice. Business-urile care au adoptat digitalizarea au reușit să profite de mai multe oportunități de dezvoltare decât cele care nu s-au dezvoltat online.

Având în vedere că în România internetul poate fi accesat din aproape orice loc la o viteză bună, o serie de microîntreprinderi ar putea avea de câștigat din digitalizarea și transformarea modelului de business. Evident, provocările pentru acest proces sunt numeroase și implementarea noilor tehnologii poate fi dificilă.

Pe lângă sprijinul financiar, persoanele sau afacerile din sectoarele vulnerabile au adesea nevoie de dobândirea abilităților necesare succesului prin coaching și training specific. Astfel de resurse utile pot fi  accesate oricând pe site-ul www.bcrscoaladebusiness.ro Mai mult decât atât, consultanții BCR Social Finance îți pot oferi sfaturi și soluții specifice business-ului tău și provocărilor pe care le întâmpini.

Contactează-ne pentru mai multe detalii la adresa de-mail info@bcr-socialfinance.ro (BCR Social Finance).

*  * *  *

BCR Social Finance S.A. este o instituție financiară nebancară (IFN), subsidiară a Băncii Comerciale Române, înființată în 2009 sub denumirea de good.bee Credit (GBC).

În prezent, ea reprezintă asocierea dintre Erste Social Finance Holding GmbH (51%) si Banca Comercială Română S.A. (49%). BCR Social Finance IFN este supusă legislației specifice și regulamentelor emise de către și sub supravegherea Băncii Naționale. Erste Social Finance Holding GmbH este componenta de incluziune financiară a Grupului Erste (60%) si Fundației ERSTE (40%). Înființată în 2008 de către Fundația ERSTE și Grupul Erste, scopul său fiind acela de a contribui la prosperitate și de a facilita accesul la servicii financiare pentru toți, prin investiții integrate în infrastructură socială, servicii sociale, capital uman și dezvoltarea abilităților, inovație, microfinanțare și economie socială în regiunea CEE.