Școala Babel + Liceu, un model benefic de educație atât pentru copii, cât și pentru întreaga comunitate

Instituțiile private de invățământ pot accesa
finanțare dedicată dezvoltării educației

BCR Social Finance își propune să îmbunătățească accesul la oportunitățile de dezvoltare a educației, printr-un apel la acțiune către toate părțile interesate să acceseze fonduri destinate asigurării unui proces de învățare continuu, la standarde de calitate.

Prin acordul de garantare încheiat în cadrul EFSI Skills & Education Guarantee Pilot, inițiativă dedicată stimulării accesului la finanțare în domeniul educației, formării și dezvoltării competențelor, susținută de Fondul European pentru Investiții Strategice, instituțiile private de învățământ găsesc la BCR Social Finance resurse financiare pentru capital de lucru și investiții. 

Soluția financiară pentru instituții de învățământ este concepută special pentru IMM-uri, ONG-uri și fundații implicate în formarea educațională. Acest instrument de finanțare vine în sprijinul antreprenorilor care conduc instituții de învățământ, școli private, grădinițe sau centre private de formare și dezvoltare a abilităților profesionale și au nevoie de finanțare pentru activitatea lor.

Astfel, IMM-uri și ONG-uri implicate în formarea educațională au soluții de credit prin intermediul BCR Social Finance și al Fondului European de Investiții pentru:

✔  plata facturilor și a salariilor

✔  achiziția de rechizite și alte materiale consumabile

✔ renovări de sedii, deschidere de puncte de lucru, platforme online, licențe sofware

✔  orice altceva e necesar pentru dezvoltarea activității.

“Ceea ce face Babel Școală + Liceu aici în Timișoara, reprezintă un model demn de urmat. Suntem bucuroși că putem finanța astfel de proiecte educative și recunoscători pentru acest ecosistem educațional potrivit pentru dezvoltarea potențialului fiecărui om, mai mic sau mai mare. Susținerea proiectelor care fac diferența în sistemul de învățământ rămâne mereu o prioritate pentru BCR Social Finance.” a declarat Alexandru Codreș, Director Zonal BCR Social Finance

Zi de zi, în cadrul Babel Școală + Liceu se reunesc o mulțime de copii, profesori și părinți care cred cu pasiune în educația de calitate și construiesc pas cu pas viitorul sistemului de învățământ. Împărtășesc cu bucurie lecțiile învățate, contribuie la dezvoltarea comunității și aduc încredere pentru o viață mai bună.

Ne bucurăm să împărtășim mai multe despre povestea Babel Școală + Liceu de la Monica Diaconu, care ne-a dezvăluit cu amabilitate provocările prin care trece o instituție de învățământ privată în România, dar și bucuriile care se adună la finalul fiecărei zile. 

1. Cum ar trebui să fie o școala modernă în 2023 și cu ce se diferențiază Școala Babel?

“O școală modernă ar trebui să fie un loc în care copiii și adulții să aibă spațiu și resurse să exploreze atât propria lume interioară cât și lumea înconjurătoare, să (se) descopere și să comunice, să fie și să învețe împreună într-o comunitate în care nevoile fiecărui membru contează. O școală e o lume la dimensiune mică, iar lumea noastră s-a schimbat. Cel puțin în Timișoara, cu siguranță.

Sunt multe lucruri de spus despre ce este diferit în școala noastră. În primul rând, e intenția și spațiul din care ea a fost creată. Școala Babel este rezultatul colaborării dintre părinți și profesori din Timișoara care s-au organizat într-un grup de inițiativă cu aceleași idealuri pedagogice pentru dezvoltarea copiilor lor. Acest ethos se menține și după 6 ani de activitate. E o școală unde părinții și profesorii, comunitatea din jurul școlii simt că acționează pentru ceva ce aduce multă valoare vieții copiilor și sunt dispuși să investească timp și resurse în acest demers.

Concret, deși Școala Babel este o școală ce face parte din sistemul de educație național, modul de relaționare în cadrul comunității educaționale și felul în care sprijinim procesul de învățare al fiecărui copil reprezintă punctele cheie prin care ne diferențiem.

Modul de relaționare este bazat pe principiile respectului pentru fiecare membru al comunității indiferent de vârstă, ale dialogului între egali, ale empatiei și comunicării autentice. Încercăm să auzim vocea fiecărui copil și să înțelegem nevoile fiecăruia în mediul creat. Ne folosim de instrumentele Comunicării Nonviolente pentru a face dialogul posibil chiar și în situații delicate, pentru a nu pierde din vedere umanitatea fiecăruia în interacțiunile noastre. În școala noastră ne spunem unul altuia pe numele mic, luăm multe decizii împreună în cadrul clasei, la fel cum o facem și în cadrul comunității de profesori.  

În același timp, avem un cadru clar de acțiune pentru susținerea învățării fiecărui copil dat de principiile Învățării Experiențiale. Aceasta este o pedagogie dezvoltată în cadrul Universității din Leuven din Belgia și considerată una dintre cele 5 direcții de dezvoltare a educației la nivel european de către OECD. Acest tip de pedagogie pune în prim plan procesul și apoi rezultatele, propunând două variabile ce măsoară calitatea: starea de bine și implicarea fiecărui copil în procesul de învățare. Dacă cele două sunt prezente în proces, rezultatele nu se vor lăsa așteptate. Copilul se află în mod evident într-un proces de dezvoltare atunci când este activ, interesat, cu încredere în propria persoană și deschis mediului. Astfel, lucrăm ca echipă la creșterea acestor două elemente pentru fiecare copil (starea de bine și implicarea), folosindu-ne de moduri de lucru și organizare ce susțin implicarea activă a copiilor, autonomia lor, colaborarea, exprimarea liberă, adaptarea la capacitățile fiecăruia.

În școala noastră veți vedea multă varietate a experiențelor de învățare, multă creativitate din partea profesorilor ce au o libertate mare de a gândi situații de învățare ce susțin starea de bine și implicarea. Nu există o rețetă sau o procedură pentru construirea lecțiilor, fiecare profesor știe ce urmărește și decide, uneori chiar împreună cu copiii, cel mai bun drum.”

2. Care sunt provocările de dezvoltare întâmpinate de o școală privată?

“Cele mai mari provocări sunt cele legate de spațiu. Dacă pentru școlile de stat, e deseori acceptabil ca spațiul să nu corespundă din punct de vedere al cerințelor legale ale ISU sau DSP, pentru o școală privată acest lucru este imposibil. Astfel, fiecare mutare (avem deja două la activ), a însemnat pentru noi un efort foarte mare pentru a putea fi în regulă cu aceste cerințe legale. E foarte greu să poți susține creșterea numărului de copii fără un plan bine pus la punct legat atât de resursele materiale dar și de resursele umane. 

O altă provocare este faptul că în primii 5 ani de funcționare, școala a funcționat exclusiv din taxele părinților, respectiv parteneri sau sponsorizări.

Costurile pentru o educație de calitate sunt foarte mari iar acest efort inițial de 5 ani până la acreditare (după 5 ani se pot obține fondurile alocate pentru fiecare copil de către Guvern), trebuie gestionat cu grijă. Din păcate, accesul ONG-urilor fondatoare de școli private la credite care să le susțină în această perioadă era până acum limitat. Noi nu am știut cum să găsim susținere până în acest an, 2022, când am început colaborarea cu BCR Social Finance.” 

3. Ce presupune accesul la finanțare pentru educație?

“Accesul la finanțare este ca o gură de aer pentru educația privată sau orice tip de educație. Îți permite să te gândești la viitor dintr-o perspectivă nouă, să îți faci planuri pe care le credeai imposibile de unul singur. Antreprenorii din educație sunt oameni ce pun mult suflet și uneori chiar an de an, în lipsa unei finanțări,  propriile resurse personale în a face școala sau grădinița create de ei să se dezvolte și să funcționeze. A avea un partener pentru finanțarea dezvoltării școlii tale este ceva de care alți antreprenori din alte domenii pot beneficia. E normal, cred eu, ca și antreprenorii din educație să poată să aibă lângă ei pe cineva care crede și susține demersul lor.”

 

4. De ce ați ales BCR Social Finance pentru finanțare și cum a decurs colaborarea?

“BCR Social Finance oferea exact tipul de finanțare de care aveam nevoie pentru a putea face investiția în mobilierul nou din proaspăta construcție în care ne-am mutat. Am intrat în contact la recomandarea unor antreprenori sociali locali ce beneficiaseră deja de relația de susținere cu BCR Social Finance. Ne-a plăcut faptul că nu a fost doar un schimb de mailuri și documente (deși s-a întâmplat și asta cu claritate și promptitudine). Oamenii BCR Social Finance au căutat să ne cunoască, să înțeleagă proiectul nostru, ne-au vizitat în Timișoara și ne-au oferit din entuziasmul lor pentru ceea ce noi facem zi cu zi și pentru visul nostru timișorean. La nivel administrativ, ne-a impresionat promptitudinea cu care s-au întâmplat toate lucrurile, mai ales că termenele erau foarte presante pentru noi. Am simțit pe tot parcursul colaborării că suntem alături de oameni ce caută să ne înțeleagă nevoile și să fie acolo pentru un proiect la care cred că, și ei, au ajuns să țină foarte mult.”

 

5. Ați recomanda acest produs de finanțare de la BCR Social Finance și altor instituții de învățământ private? De ce?

” Cu siguranță am recomanda acest produs. Accesarea unei astfel de finanțări îți permite să investești în calitatea din prezent, în ceea ce oferi tu acum copiilor, permițându-ți eșalonarea cheltuielilor necesare pentru a oferi această calitate. E un credit la care ai acces chiar dacă nu poți oferi garanții instituționale, lucru pe care îl consider extrem de important. Nu cred că sunt multe instituții de învățământ private din România care au ajuns să aibă un patrimoniu ce s-ar califica drept garanție pentru vreo bancă. În schimb, instituțiile de învățământ private, vin în întâmpinarea unei nevoi mari a părinților din România și asta cred că ar trebui să ofere curaj și încredere atât băncilor cât și antreprenorilor din educație.”

6. Ce planuri de viitor are Școala Babel + Liceu?

“În viitorul apropiat, adică în acest an școlar, ne propunem să finalizăm campusul din zona de Nord a orașului Timișoara și să funcționăm cu toate clasele (0-10) în acest spațiu nou ce reflectă pedagogia inovativă care stă la baza demersului nostru.

Dacă prima clădire, finalizată în septembrie 2022, a fost gândită și proiectată pentru nevoile copiilor cu vârstă mică (6-11 ani), cea de-a doua clădire implică grijă pentru nevoile de dezvoltare ale adolescenților și tinerilor exploratori (12-18 ani).

Acest lucru presupune crearea unor spații de învățare colaborativă, a unor spații unde tinerii să poată naviga independent lumea informațiilor pentru proiecte de cercetare (resurse digitale, sală de lectură), respectiv a unor spații de explorare a lumii fizice și tehnologiei (laborator STEAM - științe și arte integrate, laborator biologie-chimie).

Toate aceste deziderate necesită investiții serioase pe care știm că le putem face când avem alături parteneri din comunitate, precum BCR Social Finance. Acești parteneri înțeleg foarte bine necesitatea inovației în educație. În plus, ne dorim o deschidere adevărată a școlii noastre către întreaga comunitate prin programele Babel pentru profesori, Babel pentru copii și Babel pentru părinți, astfel încât resursele create la nivelul campusului (atât cele fizice cât și cele de expertiză pedagogică) să devină accesibile unui număr cât mai mare de beneficiari. 

Pentru profesorii din întreaga țară pregătim resurse variate, de la vizite de studiu în cadrul școlii noastre, la traduceri de cărți legate de Învățarea Experiențială din limba flamandă, conferințe internaționale pe temele Comunicării Nonviolente și Învățării Experiențiale.  Nu în ultimul rând, ne dorim să investim în talent, în potențialul copiilor indiferent de capacitatea financiară a familiilor din care provin. În acest sens, mai ales la nivel de liceu, ne propunem să cointeresăm parteneri din comunitate în crearea unui fond de burse sociale și de excelență care să asigure accesul tinerilor pasionați de propria dezvoltare la oportunitățile oferite de Babel Școală + Liceu.”

7. Sfaturi pentru părinți și/sau copii de la Școala Babel + Liceu

“Sincer, nu ne place să dăm sfaturi nici copiilor, nici adulților. Credem în descoperirea propriilor resurse la orice vârstă prin intermediul experiențelor și dialogului. Dar dacă e să încurajăm ceva, am vrea să încurajăm ideea de încredere în propriul potențial, curajul de a greși și a o lua de la început, curajul de a te lăsa văzut și a fi deschis lumii. Până la urmă, cum zic cei de la Placebo - Life’s what you make it! Celebrate it! Puterea este la fiecare dintre noi!”